Η εικόνα προέρχεται από τον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Νιγρίτης, όπου βρισκόταν σε ειδικό προσκυνητάρι του γυναικωνίτη. Κατά την διαδικασία συντηρήσεως από εξειδικευμένο εργαστήριο συντήρησης εκκλησιαστικών κειμηλίων αποδείχθηκε πως είναι έργο των αρχών του 18ου αιώνα, πιο συγκεκριμένα ανήκει στην περίοδο 1710-1725, εποχή κατά την οποία είναι υπαρκτός ο απόηχος της κρητικής τέχνης

αλλά παράλληλα έχουμε και στροφή στα παλαιολόγεια πρότυπα ("Σχολή" Διονυσίου του εκ Φουρνά). Η Εικόνα έφερε πολλά στρώματα επιζωγραφήσεων, οι οποίες κάλυπταν εξολοκλήρου την επιφάνεια της, μη επιτρέποντας να φανεί η υψηλή εικαστική ποιότητα των μορφών της Θεοτόκου και του Χριστού. Η εικόνα της Γλυκοφιλούσας υποβλήθηκε σε προσεκτική και μακρόχρονη συντήρηση από τους ειδικούς συντηρητές, τα έξοδα της οποίας καλύφθηκαν από τις εισφορές που συγκεντρώθηκαν από τους ενορίτες μας κατά την περίοδο των  παρακλήσεων του Δεκαπενταυγούστου  του 2017.  Οι ενορίτες του Αγίου Γεωργίου απέδειξαν για ακόμη μια φορά το ενδιαφέρων τους και την φροντίδα τους για την διάσωση και διατήρηση στις επερχόμενες γενεές, της πλούσιας πολιτιστικής και πνευματικής κληρονομιάς του περικαλλούς Ναού τους.

     Η Θεοτόκος απεικονίζεται στον εικονογραφικό τύπο της Γλυκοφιλούσας, μέχρι τη μέση, σε χρυσό κάμπο με κόκκινο πλαίσιο. Η μορφή της Παναγίας κλείνει ελαφρά προς τα αριστερά την στοργική αγκαλιά της και με τρυφερότητα ασπάζεται το παιδί της. Στις γωνίες τις εικόνος υπάρχουν ερυθρά  διακοσμημένα μετάλλια που με χρυσά γράμματα αναγράφουν ΜΡ ΘΥ (ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ). Άξια προσοχής είναι τα σχέδια με διάφορα στικτά διακοσμητικά μοτίβα στον χρυσό κάμπο που κοσμούν τα φωτοστέφανα της Παναγίας και του Χριστού.

     Η παράσταση συνδέεται με τον τύπο της Γλυκοφιλούσας που γνώρισε ιδιαίτερη άνθιση στην κρητική ζωγραφική του 15ου αιώνα, με κύριο γνώρισμα το αφημένο στο χέρι της Θεοτόκου του χεριού του μικρού Χριστού, που παραπέμπει στον εικονογραφικό τύπο της Παναγίας του Πάθους. Στην εικόνα μας, το δεξί χέρι του Χριστού κρατάει κλειστό ειλητάριο, ενώ το αριστερό ακουμπάει ελαφρά στην παλάμη της Θεομήτορος η οποία διατηρεί την χειρονομία δέησης της Οδηγήτριας. Ο Χριστός φοράει χρυσό ιμάτιο με πλούσιες χρυσοκοντυλιές – ως ο Σαρκωμένος Λόγος - , που σκεπάζει ολόκληρο το σώμα του ενώ αφήνει να φανεί ο λαδοπράσινος χιτώνας στο αριστερό του χέρι. Ο Χριστός φαίνεται να αποζητά την ασφάλεια της μητρικής αγκαλιάς σκύβοντας και πλησιάζοντάς Την, ενώ το γυμνό πέλμα του δεξιού του ποδιού, εστραμμένο προς τον θεατή, δείχνει την ευάλωτη πτέρνα του, που αποτελεί πρόγνωση της σταυρικής Του Θυσίας. Η Θεοτόκος, σοβαρή και θλιμμένη, στρέφει το βλέμμα πέρα από το τον Χριστό, σκεπτόμενη το μελλοντικό Πάθος που θα μαράνει την χαρά της καρδιάς Της. Είναι ενδεδυμένη με πορφυρό  χρυσοποίκιλτο μαφόριο με πλούσιες πτυχές και κολπώσεις και σκούρο γαλανό φόρεμα και ριγωτό κεφαλόδεσμο. Το γενικό σύνολο της εικόνας με την άψογη σύνθεση των μορφών, το δυνατό σχέδιο και το άρτιο πλάσιμο των χρωμάτων, φανερώνουν δεξιοτέχνη και με ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία ζωγράφο. Η ποιότητα, η άρτια ζωγραφική εκτέλεση καθώς και τα ιδιαίτερα εικονογραφικά χαρακτηριστικά της εικόνας, μας επιτρέπουν να ταυτίσουμε τον άγνωστο εικονογράφο με αυτόν που ζωγράφισε την εικόνα του έφιππου αγίου Γεωργίου που βρίσκεται στο αριστερό προσκυνητάρι στην είσοδο του κυρίως Ναού.

     Η ιερά εικόνα της Παναγίας της Γλυκοφιλούσας, το πολύτιμο αυτό κειμήλιο του Ναού μας, θα τεθεί σε προσκύνηση κατά την 1η Παράκληση του Δεκαπενταυγούστου, την Τετάρτη 1η Αυγούστου 2017.

designed by: Κώστας Χριστοδούλου