ΣΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΕΦΕΤΙΝΗΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ ΘΑ ΤΕΛΕΣΤΕΙ ΟΠΩΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 12 ΧΡΟΝΙΑ ΙΕΡΟ ΣΑΡΑΝΤΑΛΕΙΤΟΥΡΓΟ

ΑΣ ΜΗΝ ΧΑΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΔΙΔΕΙ Η ΑΓΙΑ ΜΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.

Τα έσοδα του από το Σαρανταλείτουργο θα διατεθούν στα έργα που γίνονται στο Νάρθηκα του Ναού μας. Γι΄αυτό παρακαλούμε θερμά να ενισχύσετε κατά τις δυνατότητές σας το έργο αυτό της Εκκλησίας μας.

 

Φέτος το φυλλάδιο του Σαρανταλείτουργου το αφιερώνουμε στα μνημόσυνα και στην σημασία τους, επειδή παρατηρείται οι συγγενείς να παραλείπουν να τελούν να τελούν τα μνημόσυνα, όπως πρέπει.

Η  Ορθόδοξη Παράδοση για τις υποχρεώσεις στους κεκοιμημένους μας.

Η Ορθόδοξη παράδοσή μας προτρέπει στους χριστιανούς να μεριμνούν για τους κεκοιμημένους προσφιλείς τους. Η μέριμνα αυτή ξεκινά από την ώρα που το προσφιλές μας πρόσωπο αναχωρεί για το μεγάλο ταξίδι. Έτσι τις πρώτες ώρες καλούμαστε να διαβάσουμε επί του νεκρού το Ψαλτήριο αλλά και να προσευχηθούμε όλοι, συγγενείς και φίλοι ενώπιον του σκηνώματός του. Η μέριμνα όμως συνεχίζεται και μετά την ταφή. 

  • Στη συνέχεια έχουμε τα υποχρεωτικά τρισάγια της τρίτης, της ένατης ημέρας, τα οποία ιδανικό θα ήταν να συνδυάζονται και με την τέλεση Θείας Λειτουργίας.
  • Στην παράδοσή μας αναφέρεται η τέλεση τρισαγίου στους τρείς, έξι και εννέα μήνες από την ημέρα της κοιμήσεως του προσφιλούς μας προσώπου, στην ονομαστική του εορτή αλλά και όποτε εμείς αισθανθούμε την ανάγκη να κάνουμε κάτι για αυτό.
  • Το σαρανταήμερο, το ετήσιο μνημόσυνο αλλά και τα κατ΄έτος μνημόσυνα θα πρέπει να τελούνται κατά την Θεία Λειτουργία.

Ας αναφέρουμε το τι είναι μνημόσυνο. Θα ξεκινήσουμε με το ότι η δεξίωση, το γεύμα, το κονιάκ, τα κουτάκια, οι καφέδες κτλ δεν είναι μνημόσυνο! Είναι μια προαιρετική προσφορά μας σε όσους θα έρθουν να συμπροσευχηθούν στο μνημόσυνο του προσφιλούς μας. Μνημόσυνο όμως μπορούμε να τελέσουμε και χωρίς αυτά!

Παρατηρείται πως κάποιοι συνάνθρωποί μας δεν τελούν τα μνημόσυνα των προσφιλών τους επειδή τα μνημόσυνα κοστίζουν!!! Αυτό δεν είναι αληθές! Τα της τελέσεως του μνημοσύνου δεν προβλέπουν έξοδα. Η αγορά των υλικών για το κόλλυβο θα μας κοστίσει λιγότερα από 5 €υρώ. 2 €υρώ επίσης θα μας κοστίσουν τα υλικά για το πρόσφορο. Το κρασί και το λάδι θα κοστίσουν περίπου 10 €υρώ. Δεν χρειάζεται να κεράσουμε καφέδες στην αίθουσα ή να μοιράσουμε ψωμάκια και κουτάκια. Έτσι το μνημόσυνο εφόσον δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα δεν θα μας κοστίσει. Εφόσον δεν έχουμε ούτε για αυτά τα ποσά την οικονομική δυνατότητα η Εκκλησία μας θα αναλάβει να δώσει τα υλικά που χρειάζονται για να γίνουν τα απαραίτητα.

Δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να αμελούμε την τέλεση του μνημοσύνου για οποιοδήποτε λόγο! Πόσο μάλλον για τον οικονομικό που είναι ανυπόστατος. Ούτε αντικαθίσταται το μνημόσυνο με καμιά μορφή φιλανθρωπίας. Χωρίς το μνημόσυνο όλα τα άλλα είναι ελλιπή.    

Προϋπόθεση του μνημοσύνου είναι η τέλεση της Θείας Λειτουργίας την ημέρα του Σαββάτου, αλλά εφόσον υπάρχει ανάγκη και σε διαφορετική ημέρα (Κυριακή ή καθημερινή) και ένα κόλλυβο, το οποίο θα πρέπει να το ετοιμάσουμε με τον ανάλογο τρόπο που απαιτείται, μόνοι μας. Επειδή όμως αυτό δεν είναι πάντοτε εφικτό μπορούμε να παραγγείλουμε να μας φτιάξουν. Απαραίτητα επίσης στη Θεία Λειτουργία του μνημοσύνου είναι το πρόσφορο(οπωσδήποτε ζυμωτό), το κρασί (Βυζαντινό ή Ρούσος), το λάδι (ελαιόλαδο), φυτιλάκια και καρβουνάκια για να χρησιμοποιηθούν στην τέλεση της Αναίμακτης Θυσίας. 

Τα μνημόσυνα προβλέπονται από την παράδοση της Εκκλησία μας για να βοηθήσουν στο ταξίδι της ψυχής από τη γη στον ουρανό.

Ποιό είναι όμως αυτό το ταξίδι;

Αρχίζει λίγο πριν πεθάνει ο άνθρωπος όταν, πολλές φορές, βλέπει άτομα που γνωρίζει, αλλά έχουν φύγει από τον κόσμο αυτό, γύρω του. Αυτό γίνεται κατά Θεία Οικονομία για να καταλάβει ο ψυχοραγών ότι έφτασε η ώρα που θα συναντήσει τον Δημιουργό του Κόσμου.

Όταν τελικά ο άνθρωπος πεθαίνει χωρίζεται η ψυχή από το σώμα. Εκείνη τη στιγμή την ψυχή παραλαμβάνει ο Φύλακας Άγγελός της. Όταν χωρίζεται από το σώμα και καταλάβει ότι φεύγει από τα άτομα που αγαπά, πλημμυρίζει από θλίψη. Από τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό η στιγμή του βιαίου αποχωρισμού της ψυχής από το σώμα περιγράφεται και ονομάζεται φοβερή!

Τις δυο πρώτες ημέρες η ψυχή μαζί με τους αγγέλους γυρίζει στους τόπους όπου έζησε και ειδικά εκεί όπου έπραξε καλά έργα. Εκείνη θα μας βλέπει, θα μας μιλάει αλλά εμείς ούτε θα μπορούμε να τη δούμε, ούτε να της μιλήσουμε.

Την τρίτη ημέρα από το θάνατο η ψυχή αρχίζει τη πορεία προς τον ουρανό για να κριθεί από το Θεό. Την ημέρα αυτή οι συγγενείς τελούν το τριήμερο τρισάγιο, διότι η ψυχή στην πορεία της προς τις ουράνιες μονές θα συναντήσει τα φοβερά τελώνια. Τα τελώνια είναι δαίμονες που έχουν ως στόχο τους να εμποδίσουν την ψυχή να φτάσει στον ουρανό. Οι τρόποι με τους οποίους θα σταθούν εμπόδιο στην ψυχή είναι να την κατηγορούν για τις αμαρτίες που έπραξε, παρόλο που αυτοί την είχαν παρασύρει.

Οι άγγελοι όμως θα τους απαντούν με τις καλές πράξεις αυτού του ανθρώπου και έτσι θα περνούν ένα-ένα τα τελώνια και θα ανεβαίνουν προς τον Ουρανό. Αν όμως, λόγω της έλλειψης καλών πράξεων της ψυχής, οι άγγελοι δεν μπορούν να τους απαντήσουν, τότε εκείνα θα παίρνουν την ψυχή στην Κόλαση.

Δύσκολη και φοβερή η τρίτη ημέρα για την ψυχή και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε εμείς είναι να προσευχόμαστε να τη βοηθήσει ο Θεός στην πορεία αυτή προς τον Θρόνο Του, στον οποίο οδηγείται να Τον προσκυνήσει.  Γι΄αυτό τελούμε το τρισάγιο την ημέρα αυτή.

Στη συνέχεια η ψυχή περιφέρεται και πάλι από τους αγγέλους, περνά και από τον Παράδεισο. Εκεί οδηγείται και πάλι ενώπιον του Ουράνιου Θρόνου να προσκυνήσει τον Δημιουργό της. Οι συγγενείς τελούν το εννιαήμερο μνημόσυνο για να ζητήσουν από το Θεό να βοηθήσει και ενισχύσει την ψυχή και πάλι.

Από την ένατη ημέρα η ψυχή καθοδηγούμενη από τους αγγέλους συνεχίζει και πάλι την περιήγησή της μέχρι και την τεσσαρακοστή ημέρα, κατά την οποία  θα γίνει η μερική Κρίση. Το σαρανταήμερο μνημόσυνο έχει σκοπό να παρακαλέσουν οι συγγενείς και οι φίλοι του αποθανόντος το Θεό να κρίνει με μακροθυμία και ελεημοσύνη την ψυχή και να την τοποθετήσει στον Παράδεισο.

Ονομάζεται μερική διότι η μερική θα έρθει με την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου μας. Μετά από τη μερική Κρίση η ψυχή προγεύεται, θα λέγαμε, είτε τον Παράδεισο είτε την Κόλαση ανάλογα για το πού θα κριθεί.

Όλοι μας αγαπητοί μου αδελφοί ερχόμαστε αντιμέτωποι με το μυστήριο του θανάτου των αγαπημένων μας προσώπων. Όλοι μας ανεξαιρέτως έχουμε χάσει συγγενικά και φιλικά μας πρόσωπα, και αυτός ο χωρισμός αποτελεί ένα τραύμα, μια πληγή μέσα μας.

Πώς μπορούμε να κλείσουμε λίγο αυτήν την πληγή;

Πώς μπορούμε να επικοινωνήσουμε με τους ανθρώπους που χάνουμε, αλλά και να τους βοηθήσουμε στην καινούργια τους, την μετά θάνατον ζωή;

Η Εκκλησία του Χριστού, ως πνευματική μας μητέρα, μας έχει δώσει όλα εκείνα τα μέσα και τους τρόπους, ώστε και εμάς να στηρίξει στο πένθος και την λύπη μας, αλλά και τους κεκοιμημένους να ωφελήσει στην νέα και πρωτόγνωρη κατάσταση που βρίσκονται. Μερικά από αυτά τα μέσα είναι:

  • Τα μνημόσυνα που τελούμε κατά την Θεία Λειτουργία στο Ναό κ.α.
  • Τα τρισάγια που επιτελούμε με την παρουσία ιερέως πάνω στον τάφο.
  • Οι ελεημοσύνες που δίνουμε στο όνομα και για χάρη των κεκοιμημένων.
  • Οι προσευχές που κάνουμε για αυτούς κατ'ιδίαν.

Το σπουδαιότερο, ισχυρότερο και ωφελιμότερο όμως μέσο που μας δίνει η Εκκλησία, είναι η δυνατότητά μας να τους εντάξουμε στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Η Θεία Λειτουργία είναι η πραγματική παρουσία του ίδιου του Χριστού ανάμεσά μας, είναι η Βασιλεία του Θεού πάνω σ'αυτόν τον κόσμο. Και εμείς μεν μπορούμε να συμμετέχουμε σ'αυτήν την Μυστηριακή Κοινωνία με τον Σωτήρα μας όποτε θέλουμε και να απολαύσουμε τις ευεργεσίες και την Χάρη αυτής της Κοινωνίας, οι δε κεκοιμημένοι περιμένουν και ελπίζουν σ'εμάς να τους παρουσιάσουμε, να τους μεταφέρουμε και να τους μνημονεύσουμε στην Θεία Λειτουργία, ώστε και αυτοί να απολαύσουν τα αγαθά της Βασιλείας του Θεού.

Αυτό μπορούμε να το κάνουμε με τα μνημόσυνα.

Είναι αρχαία και πασίγνωστη η συνήθεια να δίνονται μαζί με τα κόλλυβα, το νάμα, το λάδι, το κερί και τα ονόματα των ζωντανών αλλά κυρίως των κεκοιμημένων πιστών. Αυτό έχει μεγάλη σημασία, διότι, η προσφορά μας αυτή, το μνημόσυνο δηλαδή, είναι μια κίνηση, μια πράξη της όλης εκκλησίας ασχέτως αν είναι όλοι, όσοι μνημονεύονται, παρόντες. Αν και το σωστό είναι να παρευρίσκονται όλοι όσοι μνημονεύονται. Καθώς γίνεται προσευχή, κατ΄αυτήν συμμετέχουν όλοι, όσοι μνημονεύονται εκείνη την ώρα, με την χάρη του Θεού στην προσφορά αυτή και απολαμβάνουν το έλεος του Θεού .

Επίσης όλοι, όσοι είναι ενταγμένοι με το Βάπτισμά τους στην Εκκλησία, αλλά απόντες (σωματικά), είτε διότι ως ζώντες για κάποιο λόγο απουσιάζουν, είτε διότι ως κεκοιμημένοι βρίσκονται σε άλλη κατάσταση, όλοι αυτοί μετά τον καθαγιασμό μετέχουν στο Δεσποτικό Σώμα και Αίμα και ωφελούνται, καθώς μνημονεύονται γίνονται κοινωνοί της θυσίας του Χριστού.

Ας επιτελούμε λοιπόν αδελφοί μου συχνά τα ιερά Μνημόσυνα και τρισάγια των κεκοιμημένων, με τον σωστό τρόπο που μας έδειξαν οι πατέρες μας και μας δίδαξε η Αγία μας Εκκλησία και να μην αμελούμε. Ας μην στερούμε από τους αγαπημένους μας, ζώντες και κεκοιμημένους, της μεγάλης αυτής ευεργεσίας. Η δε τέλεση του ιερού Σαρανταλείτουργου αποτελεί μια άριστη πνευματική ευκαιρία όχι μόνο για μας και την πνευματική μας ωφέλεια, αλλά κυρίως για τους κεκοιμημένους μας, που και αυτοί λαχταρούν να συμμετέχουν στην Θεία Λειτουργία, όμως η παρουσία τους εξαρτάται από την δική μας προαίρεση και το δικό μας φιλότιμο. Σήμερα αυτοί μας έχουν ανάγκη. Αύριο, που εμείς θα είμαστε στη θέση τους, θα έχουμε την ανάγκη των παιδιών μας. Εμείς πρέπει να τα διδάξουμε με το παράδειγμά μας, ούτως ώστε σαν έρθει η ώρα να έχουμε και εμείς κάποιους να τελέσουν τα μνημόσυνά μας και να μας ¨βάλουν¨ να συμμετέχουμε και εμείς στα ιερά σαρανταλείτουργα. Ας κρατήσουμε την παράδοση της Εκκλησίας μας, για να γνωρίζουν αύριο και τα παιδιά μας τι θα πρέπει να πράξουν για εμάς.

designed by: Κώστας Χριστοδούλου